Letnie Warsztaty Bębniarsko Taneczne „AfroBrazil nad Modrą Rzeką-Rio Azul“
20-24 lipiec, Nowa Morawa

Warsztaty skierowane są do osób, ktore chciałyby bezpośrednio poczuć pozytywną, tropikalną energię płynącą z rytmów afrykańskich i brazyliskich, nauczyć się ich podstaw w grze na oryginalnych instrumentach perkusyjnych takich jak caixa, tambourim, repenique, surdo, chocalho i agogo, na bębnach djembe i dundun, oraz nauczyć się tańczyć radosne choreografie do rytmów afrobrazil.
Podczas warszatów djembe skupimy się na sztuce improwizacji, przestrzeni, na oddechu w rytmie, na wspólnym budowaniu struktur rytmicznych z szacunkiem do tradycyjnych rytmów Afryki Zachodniej.
Na zajęciach sambowo instrumentalnych zapoznamy Was z technikami gry na poszczególnych instrumentach wchodzących w skład tak zwanej Bateria (zespół perkusyjny), przybliżymy podstawową budowę Samby Karnawałowej Carioca, nauczymy ciekawych aranży Szkół Samby z Rio de Janeiro.
SAMBA - mieszkańcom Europy samba kojarzy się z najczęściej z sambodromem, piórami, pięknymi tancerkami. Jednak samba brazylijska, to nie tylko karnawał w Rio... To przede wszystkim Salvador, gdzie samba uważana jest za taniec dla każdego. Nie trzeba mieć na sobie pełnego przepychu stroju, wystarczy przyjść i tańczyć.
Samba pozwala pokochać swoje ciało i zaakceptować
siebie. Jest pochwałą radości, stymuluje pewność
siebie, otwiera na świat, na nowych ludzi i pozwala
chodzić z nosem w chmurach, kołysząc biodrami.
Technika wykonywana jest zarówno przez mężczyzn, jak i
kobiety. Zajęcia niezwykle integrują grupę, uczą
wspólnego rytmu i otwierają uśpione w nas moce
pierwiastka żeńskiego i męskiego.
Samba budzi do tańca biodra i klatkę piersiową,
rozluźnia zestresowany kręgosłup i dodaje skrzydeł.
Tańczymy w wygodnym stroju, boso lub w wygodnym, miękkim obuwiu.
Pracując pod bacznym okiem naszych instruktorów nie zabraknie czasu na uśmiech i pozytywne relacje!
Na zakończenie warsztatów odbędzie się parada w prawdziwie brazylijskim stylu z pokazem tańca!
Prowadzący warsztaty perkusyjne są muzykami z krakowskiego zespołu Sorrir por Favor! Uśmiech Poproszę!
PLAN ZAJĘĆ WARSZTATOWYCH
20 VII ŚRODA
13-15 rejestracja
16-18 warsztaty Batucadowe
19-21 warsztaty bębniarskie afro
21 jam session afrobrazil
21 VII CZWARTEK
10-13 warsztaty Batucadowe
15-18 warsztaty bębniarskie afro
20 jam session afrobrazil
22 VII PIĄTEK
10-13 warsztaty Batucadowe
15-17:45 warsztaty bębniarskie afro
18-19:30 warsztaty tańca
21- jam session afrobrazil
23 VII SOBOTA
10-11'30 warsztaty tańca
12-14 warsztaty Batucadowe
18-20 Koncert Samby i Parada - Stronie Śląskie, Park Miejski
21 jam session afrobrazil
24 VII NIEDZIELA
10-13 warsztaty bębniarskie afro
Zakończenie WARSZTATÓW
INFORMACJE MERYTORYCZNE:
Andrzej Jenö Kaczmarczyk, + 48 502 174 665
ZAPISY: Aleksandra Jóźwiak, + 48 720 893 888,
Warunkiem uczestnictwa w warsztatach jest wpłata zaliczki w wysokości 100 zł na konto do dnia 18 lipca.
KOSZTY WARSZTATÓW:
- 390 zł
- 190 zł dla młodzieży do 25 roku życia
- zniżki dla mieszkańców okolic
KOSZTY POBYTU:
20 zł / doba – we własnym namiocie, bez wyżywienia
30 zł / doba – strych, własny śpiwór, bez wyżywienia
55 zł / doba – wyżywienie – dla chętnych
110 zł / doba - pokój wieloosobowy, z wyżywieniem
120 zł / doba - pokój 2/3 osobowy, z wyżywieniem
***
PROWADZĄCY:
ANDRZEJ Jenö KACZMARCZYK - założyciel Krakowskiej Szkoły Samby i formacji o tej samej nazwie Sorrir por Favor.
To doświadczony muzyk i pedagog, który uczy w Szkołach Muzycznych I i II st. w Krakowie. Za swoja pracę pedagogiczną był wielokrotnie nagradzany przez Centrum Edukacji Muzycznej, Prezydenta Miasta Krakowa i Prezydentów Rzeczpospolitej Polskiej.
Od kilku lat jego pasją stała się muzyka brazylijska a szczególnie energetyczna Samba Batucada wykonywana na oryginalnych instrumentach perkusyjnych.
Doświadczenie zdobywa ucząc się u najlepszych Mestre w dziedzinie Samby Batucady Carioca granej w Rio de Janeiro: Nilo Sérgio - Diretor de Bateria z G.R.E.S. Portela, Orlando de Oliveira - Diretor de Tamborim z G.R.E.S. Acadêmicos da Rocinha i G.R.E.S. São Clemente.
Jest twórcą krakowskiego festiwalu „Smocze Spotkania Sambowe“ przy współpracy z Teatrem Groteska.
Andrzej Kaczmarczyk jest inicjatorem wprowadzenia batucady do programu nauczania w Szkołach Muzycznych I i II stopnia.
MARCIN URZĘDOWSKI - muzyk perkusyjny, regularnie uczestniczący w wielu projektach koncertowych. Na swoim koncie ma występy podczas wielu znaczących wydarzeń kulturalnych, zarówno na gruncie muzyki perkusyjnej improwizowanej, teatralnej jak i szeroko pojętej muzyki rozrywkowej. Uczestnik wielu prestiżowych międzynarodowych warsztatów perkusyjnych i kursów mistrzowskich. Doskonale spełniający się muzyk w sferze muzyki klubowej, do której od lat akompaniuje na Djembe tworząc ciekawą hybrydę muzyki mechanicznej i perkusyjnego Live act granego na żywo. W tej materii występował m.in. z takimi sławami muzyki klubowej jak: Miss Mavrik, Michael Canitrot, Federico Scavo, Nikki Nice, Hanna Hansen. Wciąż poszukujący ciekawych brzmień eksperymentator, twórca niekonwencjonalnych, recyklingowych instrumentów perkusyjnych, miłośnik plemiennej muzyki afrykańskiej, lider Grupy Tamtamitutu oraz współtwórca krakowskiej formacji batucadowej – Sorrir Por Favor. Pasjonują go także perkusyjny teatr i współczesna muzyka improwizowana
ALEKSANDRA ŻEBROWSKA - jej historia z Muzyką zaczęła się gdy pierwszy raz usłyszała wibrafon na koncercie w Filharmoni. To zapoczątkowało trwająca do dzis przygodę w Szkole Muzycznej. I tak w kwartecie 2 razy zajęła pierwsze miejsce na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Zespołów Perkusyjnych (zagrali wtedy między innymi na miotłach i beczkach!) oraz występowała między innymi na scenie Filharmonii Krakowskiej, centrum kongresowego ICE i Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Brała udział w licznych warsztatach z gwiazdami sztuki perkusyjnej takimi jak John Beck, Bernard Maseli, Shoko Sakai czy Jose Torres. Sama również prowadziła warsztaty dla dzieci ze szkół muzycznych w Kielcach, Busku-Zdroj i krakowskich szkołach Montessori oraz warsztaty dla dorosłych przy szkole Sorrir Por Favor, w której jest jednym z liderów zespołu batucadowego. Najlepiej pełnie jej energii można zobaczyć w projekcie Misturapura w którym również jest "dyrygentką".
EWA OLSZOWSKA - z wykształcenia pediatra, z zamiłowania pasjonatka rytmów i tańców etnicznych. Od 2007 roku działa w zespole tańca irlandzkiego i szkockiego Comhlan, gdzie oprócz występów tanecznych zdobywa również doświadczenie pedagogiczne prowadząc warsztaty taneczne zarówno dla dorosłych jak i dla dzieci i młodzieży. Wiedzę z zakresu tradycyjnych rytmów afrykańskich zdobywa od 2012 roku, zarówno podczas regularnych lekcji w Krakowie u Marcela Zambrzyckiego, jak i podczas dodatkowych warsztatów - między innymi u takich nauczycieli jak Kuba Pogorzelski (Strefa Rytmu), Pavel Nowak (Camara, CZ), Janusz Czarnecki (Ethnica-art). Podczas ogólnopolskich festiwali (Noc Żywych Bębnów, Around the Rhythm Festival) szlifowała umiejętności pod okiem rozmaitych mistrzów muzyki afrykańskiej: Mansa Camio (Guinea), Karamoko Camara (Guinea), Petit Adama Diarra (Mali), Sidiki Camara (Mali), Tahirou Ouedraogo (Burkina Faso). Sambę batucadę gra od 2012 roku w zespole Sorrir Por Favor ucząc się pod czujnym okiem Andrzeja Kaczmarzyka. W ramach działalności krakowskiej szkoły samby Sorrir Por Favor prowadzi również warsztaty muzyczne dla dzieci i dorosłych. Swoją wiedzę i umiejętności pogłębia podczas polskich i zagranicznych festiwali sambowych (Dani Brazila - Novi Sad, Serbia; Raban Festival; Samba Grzeje; SambaFEST) u mistrzów i nauczycieli takich jak Nilo Sérgio - Diretor de Bateria z G.R.E.S. Portela, Serrinha Raiz, Chris Quade Couto, Krzysztof Mianowski.
KATARZYNA ZADORA, perkusistka, muzykoterapeutka i pasjonatka muzyki afrykańskiej Współpraca z zespołami: Moribayassa, Balkan Sevdah, Danca Brazil, Bloody Mary Swoją muzyczną edukację rozpoczęła w klasie perkusji w Państwowej Szkole Muzycznej I Stopnia nr 1 w Krakowie. Naukę gry na perkusji kontynuowała w Państwowym Liceum Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Krakowie. Ukończyła studia muzykoterapeutyczne na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Temat jej wyróżnionej pracy dyplomowej brzmiał „Drumming-dialog rytmiczny jako forma muzykoterapii młodzieży.” Równocześnie brała udział w różnorodnych projektach muzycznych. Z rockowym zespołem Bloody Mary występowała w irlandzkich więzieniach wspierając penitencjarny program resocjalizacyjny. Wiele lat grała w warszawskim zespole folkowym Balkan Sevdah. Z Balkan Sevdah nagrała dwie płyty . Uczestniczyła też w międzynarodowym projekcie Grundtvig Fundation: „GUIA-Guide us into Arts” w Londynie. Projekt dotyczył zwalczania stygmatyzacji, marginalizacji i wykluczenia osób niepełnosprawnych z życia społecznego. Dotychczas współpracowała z wieloma warszawskimi instytucjami kulturalnymi i edukacyjnymi, m.in: Dom Sztuki, Agencja Projektów Komunikacyjnych Macte, Szkoła Muzyki Bębnów Rytmiczna Radość, Fundacja Centrum Kultur Świata, SHO-Szkoła Tańców Karaibskich, Fundacja African Roots, żłobki i przedszkola muzyczne, Od kilku lat prowadzi regularne zajęcia bębniarskie dla dzieci i dorosłych. Jest założycielką dziecięco-młodzieżowego zespołu bębniarskiego Mali. Podczas międzynarodowego festiwalu folkowego Tęcza Polska, zespół otrzymał nagrodę specjalną przyznaną i ufundowaną przez Wiesława Ochmana, przewodniczącego jury. Prywatnie Katarzyna jest mamą rocznego Sebastiana. Fascynuje ją muzyka etniczna, głównie afrykańska, ze względu na ogromny ładunek energetyczny i katartyczny jaki z sobą niesie. "
ANIA TARKA - taniec jest obecny w jej życiu od dziecka. Przez lata zgłębiała wiele technik ruchowych, takich jak: jazz, modern, taniec towarzyski, tańce w kręgu.
Sambę poznała w 2006 roku w Polskim Teatrze Tańca, gdzie spotkała swojego mistrza - Ivana Vasconellos da Silva. Potem był wyjazd do Brazylii i nauka samby w Salvador da Bahia - centrum rdzennej samby. Ciągle doskonali swoje umiejętności pod okiem: Xandy Liberato, Ivana Vasconcellosa, Pedro Rosa i wielu innych nauczycieli z Escola de Dança da Fundaçao Cultural do Estado da Bahia w Salvador da Bahia.
Jest rodowitą Lublinianką, we Wrocławiu mieszka 6 lat. Współpracowała między innymi z: Akademią Ruchu we
Wrocławiu, Fundacją Raban z Obornik Śląskich, Festiwalem Kody w Lublinie, K2 Studio Działań Plastycznych i Terapeutycznych Katarzyny Krasnodębskiej w Lublinie, Fundacją Młodego Kina z Warszawy oraz Młodzieżową Orkiestrą Dętą w Leśnicy.
